Filippo Brunelleschi anses som grunnleggeren av renessansens arkitektur og den første moderne ingeniøren. Han er mest kjent som konstruktøren av kuppelen på katedralen i Firenze og den som utviklet den matematiske teknikken med linjert perspektiv i kunsten.
Brunelleschi var jevnaldrende med Ghiberti og født i Firenze i 1377. Foreldrene Brunelleschi di Lippo og Giuliana Spini ga sønnen opplæring i litteratur og matematikk for at han skulle gå i farens fotspor som embedsmann. Men Brunelleschi var mer kunstnerisk anlagt og ble etter hvert medlem av silkespinnernes laug, som også omfattet gullsmeder og metallarbeidere. Han ble gullsmed i 1398 og to av hans første arbeider var to små bronsestatuer til alteret i Pistoia katedralen.
Antikkens arkitektur
I 1401 deltok han i en konkurranse om å lage bronsedørene til baptisteriet i Firenze, en konkurranse han tapte mot Ghiberti. Brunelleschi dro isteden til Roma, muligens sammen med sin venn Donatello for å studere antikkens arkitektur. De studerte ruinene i detalj og lærte om de gamle romernes modelleringsteknikker blant annet gjennom arbeidene til Vitruvius.
Brunelleschis første arkitektoppdrag i Firenze var Hittebarnsherberget og dette blir ansett for å være det første renessansebygget. Det ble oppført i perioden 1421-1444. Her gjenskapte han den antikke arkitekturens formspråk med slanke korintiske søyler og brede hvelvbuer. Som ved mange av hans andre verk var Brunelleschi arkitekten ved oppstarten av arbeidet, mens det var andre arkitekter som fullførte prosjektene. Herberget ble gjort ferdig av Francesco della Luna i 1445.
Brunelleschi ble snart engasjert i et nytt stort prosjekt. I San Lorenzo basilikaen jobbet han på midtskipet og det gamle sakristiet, Her ble Giovanni di Bicci de’Medici sin grav under en enkelt dekortert kuppel. Ett av Brunelleschis kjennetegn, og noe som ble vanlig i renessansen, var bruken av hvite vegger i kirkene. Ifølge antikkens Cicero og Plato var hvitt den eneste passende fargen på kirkevegger for å signalisere renhet og enkelhet.
Senere jobbet han også parallelt med andre prosjekter, for eksempel Santo Spirito kirken. Denne begynte han på i 1434 og den ble ikke ferdig før etter hans død. Denne kirken er et eksempel på de matematiske proposisjonene og harmonien i Brunelleschis arbeider. Den var som mange av de andre kirkene i romansk og gotisk periode formet som et kors. Med kirken Santa Maria degli Angeli introduserte han derimot et ny revolusjonerende konsept – den hadde en åttekantet form og åtte like sider som alle inneholdt et kapell med et alter i midten. Kirken ble aldri ferdig fordi midlene fra Scolari familien ble brukt til krigen mot Lucca isteden og er bare kjent gjennom tegninger fra andre arkitekter fra perioden. Både Leonardo da Vinci, Donato Bramante og Michelangelo brukte Brunelleschis oktave kirke som inspirasjon for egne plantegninger, blant annet for Peterskirken i Roma.
Duomo di Firenze
Brunelleschis mest kjente verk er kuppelen på Santa Maria del Fiore – katedralen i Firenze.
Byggingen av Santa Maria del Fiore ble påbegynt allerede i 1296 av arkitekten Arnolfo di Cambio, men etter at han døde i 1303 gikk arbeidet tregt. Det skulle ta 140 år å bygge den ferdig. Rundt 1330 bygget Giotto campanilen – klokketårnet – og i 1334-36 ble det laget en plan for å bygge en kuppel til katedralen. Den skulle være 80 meter høy og nesten 42 meter i diameter og dermed den største kuppelen som var blitt bygget siden antikken. Det ble utlyst en konkurranse hvor både Brunelleschi og han gamle rival Ghiberti deltok.
Det var uklart hvordan man skulle klare å konstruere en så stor kuppel uten at den kollapset under sin egen vekt. Historien forteller at Brunellschi lagde en modell av murstein med hjelp av sin venn skulptøren Donatello, men nektet juryen å se den. Isteden forslo han at de skulle dømme ut fra deltakernes intellekt – den som kunne få et egg til å stå oppreist skulle få oppdraget. Da de andre arkitektene ikke fikk det til, knuste Brunelleschi den ene enden så egget sto. De andre klaget på at det kunne de også gjort. Da svarte Brunelleschi: «Men dere gjorde det ikke!» og la til at de også ville klart å lage en brukbar kuppel hvis de bare hadde fått se modellen hans. Dette skal være det originale opphavet til uttrykket «Columbi egg» ifølge historiker og biograf Georgi Vasari.
Grunnen til at han lykkes med sitt design var at Brunelleschi var et teknisk og matematisk geni. Han kombinerte antikkens kunnskapen med gotikkens spissform og skapte dermed en tosidig kuppel som ble sterkere og enklere å bygge enn tidligere kupler. Han brukte mer enn fire millioner murstein for å bygge den åttekantede domen. For at den skulle kunne støtte seg selv laget han den halvkuleformet (som et egg) og flat på toppen. Han bygget to kupler, den ene inni den andre – en teknikk som senere ble brukt i Les Invalids i Paris og United States Capitol. Den ytre kuppelen beskytter den indre og har en høyere og mer majestetisk form. Samtidig bli den ytre kuppelen støttet av den indre. Det går en smal trapp mellom de to kuplene opp til toppen.
Han konstruerte også en egen heisekran som heiset bygningsmaterialene til toppen. Der fraktet han også mat og vin opp til arbeiderene, så de skulle slippe å bruke krefter på å gå ned og opp av taket i spisepausen. Arbeidet på kuppelen kom til å dominere resten av Brunelleschis liv.
Sentralperspektiv
Brunelleschi laget det første kjente bildet med sentralperspektiv i 1415. Han malte baptisteriet i Firenze fra hovedporten på katedralen, Lerretet var konstruert med et hull i forsvinningspunktet. En refleksjon av baksiden av bildet ble sett i et speil gjennom hullet som ga illusjonen av dybde, Maleriet har dessverre gått tapt, men er omtalt av hans samtidige biograf Antonio Manetti. Maleriet Treenigheten av Masaccio i Santa Maria Novella kirken er et av de første eksemplene på den nye stilen som laget en illusjon av tre dimensjoner i bildet og som også gjenga Brunelleschis arkitektoniske stil.
I tillegg bygget han også båter og hydrauliske maskiner, lagde klokker og utstyr til teaterscener, og var delaktig i byplanlegging og designet forsvarsverk i krigene mot Pisa og Siena. På mange måter var han en tidlig Leonardo da Vinci.
Brunelleschi fikk ingen egen barn, men i 1415 adopterte han Andrea de Lazzaro Cavalcanti som ble hans enearving. Han er gravlagt i krypten i katedralen i Firenze og en statue av ham som ser opp på kuppelen ble senere satt opp på torget foran Santa Maria del Fiore.